Terwijl in Afghanistan meisjes uit de schoolbanken werden geweerd en van Italië tot Brazilië het aantal slachtoffers van femicide toenam, werd in Amerika de abortuspil beter beschikbaar en agendeerde de klimaattop in Sharm-El-Sheikh de gevolgen van klimaatverandering voor vrouwen. Ondertussen domineerde bij de aftrap van het WK in Qatar een antiracistisch lhbti+-polsbandje de berichtgeving en galmde in Iran de protestleus ‘Vrouwen, leven, vrijheid!’ door de straten.
Wie in de laatste weken van 2022 een rondje door het nieuws maakte, kon constateren dat in de maalstroom van crises die de wereld aandoen zich een onderliggend thema ontvouwt dat raakt aan vrouwenrechten en emancipatie. Laila Ait Baali, directeur van WO=MEN Dutch Gender Platform, het grootste genderplatform in Europa, ziet het in ieder geval duidelijk: de strijd voor vrouwenrechten wint terrein. ‘We komen steeds dichter bij de kern, op de plekken waar macht geconcentreerd zit en waar het pijn doet.’
Je reactie wordt geplaatst zodra deze is goedgekeurd. Je reactie is geplaatst.
Hoe feministisch kan een orthodoxe Joodse vrouw, een orthodoxe islamitische vrouw, een orthodoxe christelijke vrouw zijn? Hoe feministisch zijn die orthodoxe vormen van religie?
Mooi verhaal, maar ik heb moeite met godsdienstige connotaties en de fictie van goddelijke wetten en regels, die vooral door mannen geconstrueerd zijn. Dus hoe feministisch is zij en hoe fundalistisch
Dank je wel voor dit verhaal.
Ben wel nieuwsgierig naar waarom je vader gastarbeider is geworden.
Eerder reportage over werving van deze mensen gezien : ze moesten heel onontwikkeld zijn.