Het verkeer maakt zo’n vanzelfsprekend deel uit van mijn dagelijks bestaan dat ik nooit had stilgestaan bij de vraag hoe het precies werkt. Wie besluit er of er ergens een zebra of stoplicht komt? Op het eerste gezicht lijkt het me een technische vraag. Eentje die verkeerskundigen kunnen beantwoorden.

Maar als ik die leer kennen, wordt me duidelijk: dit is geen technische vraag. Het is een maatschappelijke, politieke, morele vraag. Een vraag over wat we eerlijk vinden op straat, wie er de meeste rechten heeft. Dat inzicht krijg ik tijdens een toer met Luc Prinsen, adviseur verkeersmanagement bij verkeersbureau Goudappel Coffeng, en Mark Clijsen, specialist verkeersregeltechniek bij de gemeente Tilburg, langs een aantal stoplichten in Tilburg.

Pardon, verkeerslichten.

Pardon, vri’s. Zo noemt Prinsen ze. ‘Verkeersregelinstallaties.’ Hij, een lange, licht grijzende man met heldere blauwe ogen, heeft er in Tilburg ook een aantal geïnstalleerd en daarbij samengewerkt met...