De Franse neoclassicistische schilder Jean-Léon Gérôme (1824-1904) schrok niet terug voor enige dramatiek. Op de jaarlijkse salon in Parijs was hij altijd present met een of meer spraakmakende schilderijen. Zoals ook op de Salon van 1895. Daar toonde hij een schilderij dat niet uit de lucht kwam vallen omdat het een verwijzing was naar de controversiële Dreyfusaffaire: in een donkere put schilderde hij de Waarheid in de gedaante van een naakte vrouw in de modder. De voedende waarheid ligt in de put, gedood door leugenaars en acteurs was de titel van het schilderij. Gérôme liet het niet bij deze voorzet. Het volgende jaar toonde hij de waarheid nog een keer, maar nu op het moment dat ze strijdlustig als een naakte vrouw uit de put klimt, met in haar hand een zweep bedoeld voor de leugenaars rond de Dreyfusaffaire.

Literaire kroniek
De waarheid, hard én buigzaam
In Waar, het boeklange essay van Wytske Versteeg, gaan gevoelens en ideeën in elkaar over. Het raakt aan waarheid en verbeelding, nuances en botheid, kennis en onwetendheid.