Onderzoek
De (on)Duidelijke Taal van de overheid

Miljoenen euro’s besteedt de overheid jaarlijks aan het verbeteren van de communicatie met de burger. Van ‘Direct Duidelijk Brigades’ tot taalcoaches en podcastseries. ‘Overheden vinden dat ze communiceren, maar wat ze feitelijk doen is zenden.’


Illustraties Bram Dirven

8 minuten leestijd

‘Met betrekking tot bovengenoemde aangelegenheid vragen wij uw aandacht voor het volgende’. Of: ‘Aangaande de aansprakelijkheid gebaseerd op artikel 6.147 BW kunnen wij u het volgende berichten’. Voor ambtenaren alledaags taalgebruik maar voor de nietsvermoedende burger abracadabra. Uit onderzoek van de TaalUnie bleek dat zeker 30 procent van de Nederlandse bevolking moeite heeft met teksten van de overheid. Veel lezers weten niet goed wat er van ze wordt verwacht na het lezen van
een overheidstekst. Sommige burgers reageren – uit angst iets verkeerds te doen – dan maar niet, en soms durven ze zelfs brieven niet meer te openen. Iets wat door de overheid onterecht wordt geïnterpreteerd als kwade wil of gebrek aan motivatie. Met als gevolg dat burgers regelmatig nóg verder in de problemen komen.

Macht
Gerelateerd