Op1 is dé talkshow van de Nederlandse publieke omroep (NPO), maar de producent van dit gezichtsbepalende programma is een Franse multinational met een beursnotering in Amsterdam, die ook gokwebsites exploiteert. En de makers van het NTR-programma Verborgen Verleden, waarin BN’ers op zoek gaan naar hun stamboom, hebben een moederbedrijf dat zetelt in Barbados, zodat niemand kan zien wie de eigenaren zijn.
De NPO is wettelijk verplicht minstens een kwart van zijn totale programmabudget te besteden bij buitenproducenten. De politiek dacht zo innovatie, pluriformiteit en creativiteit te bevorderen, maar vergat dat langs die weg jaarlijks een bedrag van rond de 180 miljoen euro aan publiek geld uit het zicht verdwijnt. Daar worden mooie programma’s van gemaakt, maar een gedeelte belandt ook in de zakken van buitenlandse aandeelhouders – niemand weet hoeveel.
Onderzoekscoöperatie Spit volgde voor Vrij Nederland het financiële spoor dat leidde naar Franse en Amerikaanse...
Je reactie wordt geplaatst zodra deze is goedgekeurd. Je reactie is geplaatst.
Wanneer gaat deze accumulatie van rendement zoekend kapitaal tot een halt komen. Het is overal. Niet de mens maar het kapitaal is vrij. Goed- of kwaadschiks zijn we op weg naar de grote gelijkmaker.
Interessant! Zoveelste \’BonnentjesAffaire\’. Graag \’n vervolg artikel met verdieping aan de hand van een voorbeeld met Wie is de Mol? Want wát maakt die buitenproducenten dan zo duur? Hebzucht…túúluk
Die hele omroep staat bol van de onbenullen, rollodexers, risicomijders, fantasielozen, ijdeltuiten, infantielen, luiaards en weekdieren die geld van anderen uitgeven. Een garantie voor deze ellende