Op een goede dag, enkele jaren geleden, zag Avinash Changa een briefje hangen op het raam van de bakker: Fiets te koop. Dát kwam goed uit, de immer opgewekte ondernemer had juist een nieuw exemplaar nodig. In het rek zag hij een mooie, nette herenfiets staan.

Changa kocht de fiets en reed er de volgende weken naar tevredenheid mee van de Amsterdamse Jordaan naar West, waar hij een eigen bedrijf voor digitale producties runde, een succesverhaal dat weldra zou uitgroeien tot het in virtual reality gespecialiseerde WeMakeVR. ’s Avonds kon hij voldaan weer terugfietsen. Het ging, en gaat, Changa voor de wind. BBC’s Business Insider noemde hem al ‘one of the leading lights in the sector’. The New York Times en Forbes schreven over hem en hij kan grote merken als Tommy Hilfiger en IBM tot klant rekenen.

Op een niet zo goede dag, enkele weken later, kwam er een motoragent naast hem rijden. De agent minderde vaart en dwong Changa te stoppen. Van wie die fiets was. Nou, van...