Opera

‘Het is net echt!’ huiveren de toeschouwers bij het zien van het toneelstukje dat de kermisklanten in Pagliacci opvoeren. De jaloezie van Pagliaccio is niet ge­speeld, de dolk die hij achter zijn rug verbergt, is niet van rubber, en het bloed dat uit de dodelijke wonden van Nedda en haar minnaar Silvio vloeit, is geen ketchup.

Het ‘publiek’ slaat de spijker op zijn kop: net echt, dat is waar het om gaat in de veristische opera. Geen theatrale illusie, maar een zo waarheidsgetrouw mogelijk drama voltrokken door protagonisten met wie de kijker zich moeiteloos kan identificeren. Maar hoe interessant is zo’n uit het leven gegrepen tafereel? De legendarische veristische double bill Cav/Pag, die nu voor het eerst in tweeëntwintig jaar weer bij De Nederlandse Opera te zien is (overigens in een cast van wisselend niveau), laat hier weinig misverstanden over bestaan. Regisseur Guy Joosten heeft zijn best gedaan in Cavalleria rusticana de clichés zo dik mogelijk aan te...