Er zijn elfduizend parfums op de markt en toch ruikt de massa hetzelfde. Hoe vind je een bijzondere geur die echt bij je past?

Op een hete septemberdag presenteerde de exclusieve cosmeticaketen Skins Cosmetics de nieuwe najaarsgeuren van de kleine, bijzondere parfumhuizen die ze vertegenwoordigen. Skins is geliefd bij de beautypers, de opkomst was hoog. Het was warm in de kelder van het Amsterdamse grachtenpand en de beauty journalisten met hun designertassen hadden het zweet op hun gezichten staan. Vakkundig wapperden ze de witte geurstrookjes eerst even in de lucht voor ze die naar hun neus brachten, zodat de alcohol kon verdampen. Daarna, na aandachtig snuffelen, zeiden ze dingen als: ‘Een intens bloemige noot. Bulgaarse roos?”Die patchoeli! Komt patchoeli weer terug?”Bamboe! Interessante component.’

Er waren die middag zeker tien nieuwe geuren te ‘beleven’. Het populaire Juliette Has a Gun kwam met een ‘creatie’ die Vengeance Extrême heette. De Zweedse Ben Gorham van Byredo...