Kunst moet steeds vaker ‘relevant’ zijn, zich aansluiten bij wat er leeft in de samenleving, zich niet isoleren achter een hoogmoedige muur om zich van de commercie af te schermen. Maarten Doorman bepleit het tegendeel: hij is juist voor de radicaal autonome kunstenaar.

Een uitgesproken verdediging van de hedendaagse kunst kom je niet vaak tegen. Er wordt met meer of minder affiniteit over bepaalde kunstenaars geschreven, er wordt over gedebatteerd, maar specifieke onomwonden pleitbezorgers zijn er niet. Misschien is dat ook te veel gevraagd voor hedendaagse kunst, die zowel middenin dat heden staat en in haar hoedanigheid van kunst zich juist losmaakt van de tijd: met het vernieuwende en onverwachte onttrekt de kunst zich juist aan het heden.

Hedendaags kunst is een interessant, voor verwarring en verrassing zorgend probleem. Een bezoek aan de tentoonstelling Isa Genzken: Mach Dich hübsch! in het Stedelijk Museum in Amsterdam is een goede illustratie van die verwarring:...