Met elk telefoontje en elke muisklik geef je informatie over jezelf weg. Deze informatie wordt opgeslagen: big data. Maar wat kan big data betekenen en hoeveel bent u waard?

Harvard – Big data & wetenschap

Het Shorenstein Center on the Press, Politics and Public Policy van de Harvard Kennedy School zet hier recente academische studies over big data handig op een rij. Bruikbaar voor iedereen die snel wil begrijpen wat big data kan betekenen. Het overzicht kunt u hier lezen.

Financial Times – Big business?

Volgens de Financial Times valt dat flink tegen. Weliswaar willen bedrijven graag alles weten over de koopgewoontes van elk individu, maar de waarde ligt vooral in het samenvoegen van informatie van zoveel mogelijk mensen. Marketingbedrijven kopen vaak bundels data. Op FT.com kunt u zelf de waarde van je persoonlijke gegevens berekenen. De krant belooft overigens uw informatie niet op te zullen slaan.

Deze bladwijzer hoort bij het artikel ‘Big data, big brother, big business’, door Simon Kuper. U leest dit artikel in Vrij Nederland #31, vanaf 31 juli in de winkel!