‘Een onmisbare 21ste-eeuwse vaardigheid,’ vinden voorstanders. ‘Een hype,’ zeggen anderen. Programmeren als verplicht basisschoolvak: hoeveel hebben kinderen aan wat ze daar leren? ‘Ze zitten de hele dag achter de computer, maar ze zijn niet per se computervaardig.’

Is een computer slim of dom? Groep acht van de Nassauschool in Groningen komt er niet uit. Gastdocent Jan Salvador van der Ven stelt een tweede vraag: is programmeren makkelijk of moeilijk?

‘Makkelijk,’ vindt de een. ‘Als je maar hard werkt, kun je het.’
‘Moeilijk,’ zegt de ander. ‘Ik heb een boek, Programmeren voor kinderen, en daar begrijp ik niks van.’
Van der Ven vindt programmeren makkelijk, vertelt hij de klas. Met de basis kun je alles programmeren, van een app tot een raket.

De kinderen krijgen een opdrachtblad over binair tellen. Ze moeten kaartjes, die bits voorstellen, ‘aan’ of ‘uit’ zetten. Myrthe (12) en Juanita (11) hebben snel door hoe het werkt. ‘Dit is heel leuk!’...