Voor de tweede keer in de geschiedenis van het 74 jaar oude festival won een vrouwelijke filmmaker in Cannes de Gouden Palm. De hoofdprijs van de hoogmis van de internationale cinema ging naar Titane van de Franse filmmaker Julia Ducournau. Het was zelfs voor het eerst dat een vrouw de prijs in haar eentje in ontvangst mocht nemen – in 1993 moest Jane Campion haar Palm voor The Piano nog delen met Chen Kaige. Zijn film heette Farewell My Concubine, oftewel: vaarwel mijn maîtresse aan wie ik me niet echt wil binden. Een titel die in de daaropvolgende jaren voorspellende waarde bleek te hebben, want geen enkele andere vrouwelijke filmmaker betrad in Cannes nog het hoogste podium.

Tot nu dan. Maar is hiermee de ban gebroken of gaat het opnieuw om een zoethoudertje?

Er zijn redenen voor voorzichtig optimisme. In 2017 vertrouwde ik de gestes van het festival nog volstrekt niet, omdat eromheen nog altijd de ene na de andere misogyne misstap werd weggewuifd. In 2019 schreef ik dat...