Carel Peeters' Literaire Kroniek

Tinguely: het beweegt en het is kunst

Carel Peeters
'Grossen, Meta Maxi Maxi Utopia' van Jean Tinguely.

Op alle foto’s van Jean Tinguely’s tentoonstellingen zie je lachende mensen, die zich amuseren met zijn elegant bewegende machines. En terecht. In 1961 al was de machinekunstenaar te zien in het Stedelijk Museum in Amsterdam – en nu is hij groots terug.

 Jean Tinguely was de machinekunstenaar die er uit zag als een ingenieur die verdwaald was in de kunstwereld: met kort haar en een net pak met das. Tot hij zijn walrussnor ontwikkelde en ook in zijn uiterlijk de homo ludens werd die met koel vernuft elke technicus te vlug af was. Hij maakte geen machines die op de efficiëntste manier functioneerden, maar machines die op zo’n elegant mogelijke manier helemaal niets produceerden en niets konden behalve van top tot teen bewegen. Marcel Duchamp bedacht een vrijgezellenmachine, een niets producerende machine, maar Tinguely maakte hele families van die machines. Zalen vol, van allerlei formaat, van de grootte van een kever tot de apotheose: de Grossen Méta Maxi Maxi Utopia
Vernieuwend, verdiepend, vooruitstrevend: dat is Vrij Nederland. Maar goede journalistiek kost tijd en aandacht. Om de verhalen te kunnen maken die jij graag leest, vragen we je abonnee te worden.
Word abonnee vanaf € 4,99 Sluit je aan
X
Het zijn tijden voor Vrij Nederland
Het zijn tijden voor VN
Goede journalistiek kost tijd en aandacht. Om de verhalen te kunnen maken die jij graag leest, vragen we je abonnee te worden. Sluit je nu aan.
Goede journalistiek kost tijd en aandacht. Om de verhalen te kunnen maken die jij graag leest, vragen we je abonnee te worden. Sluit je nu aan.
Het platform voor progressief Nederland
Voor cultuurliefhebbers en kritische volgers van de actualiteit
Onafhankelijke journalistiek: van maandblad tot video, van podcast tot blog
Met diepgravende interviews, prikkelende columns en onthullende reportages
En: jaarlijks vier thema-specials

Advertentie

Advertentie