Kunst

ROTTERDAM – Een installatie van het kunstenaarscollectief Kimberly Clark: op een schroothoop van planken, stenen, piepschuim, auto-onderdelen en lege jerrycans staan twee boze vrouwen. Strijdend dreigen ze verzwolgen te worden door de berg rotzooi onder hun voeten. Op de achtergrond meedogenloos dreunende housemuziek. De vrouwen houden twee lange objecten omhoog die samen een kruis vormen. ‘Carpe Nox’ staat op hun eighties fluorroze vestjes te lezen. Met religie heeft het allemaal weinig te maken. Wel met postmoderne tijden waarin betekenisvolle begrippen zijn uitgehold tot een hoop schroot.

Kunstenaars die spelen met het tanende begrip vrouwelijkheid, tot en met 20 mei zijn ze in Rotterdam te zien in Tent. op de tentoonstelling Risky Business. Talloze clichébeelden passeren de revue: de sierlijke ballerina, de rebelse kenau, de femme fatale, de maagd, de moeder. Oud nieuws. De vaststelling dat je als vrouw meerdere rollen vertolkt, is vandaag verrassend noch...