Allebei willen ze niet worden ingekapseld door de gevestigde orde en kwamen ze daardoor achter de tralies. Toch liggen de werelden van kunstenaar-activist Jonas Staal (34) en verhalenverteller Willem de Ridder (76) ver uit elkaar. Maar over één ding zijn ze het eens: ‘Kunst is onderdeel van de controlemaatschappij geworden.’

‘We waren twee upcoming jonge kunstenaars,’ vertelt Willem de Ridder aan kunstenaar en activist Jonas Staal in het café aan het IJ. Vlakbij, in de Tolhuistuin, werkt Staal in zijn studio aan zijn zesde New World Summit, ‘een nomadisch parlement voor volkeren zonder staat’. De Ridder (1939) vertelt over dat andere dubbelinterview, meer dan vijftig jaar geleden, samen met een piepjonge Wim T. Schippers.

Het was 1963, het jaar waarin de twintigers een filmpje maakten van het leeggieten van een flesje limonade in de zee bij Petten. De actie dreef de spot met alle artistieke gewichtigdoenerij. Ook filmde het duo De Mars door Amsterdam: zomaar een...