Wat moet je denken van een middelbare heer die zich laat fotograferen met zijn duim in zijn mond, omringd door honderden knuffelbeesten? Is hij infantiel, behept met zelfspot of wil hij vertederen? Waarschijnlijk is het bij Steven Spielberg een combinatie van deze factoren. Het zal hem er vooral om te doen zijn geweest om een rookgordijn op te werpen. Om de aandacht af te leiden van al die andere gezichten van de machtigste man in Hollywood – de genadeloze megalomaan, de vaak krenterige geldwolf, de slinkse strateeg.

Naast de spraakmakende portretserie met speelgoed van Annie Leibowitz bestaan er meer foto’s van de filmmaker aan de zijde van zijn trotse moeder dan van hem met zijn echtgenote. (Toch een bekende actrice – Kate Capshaw – die à titre personnel aanspraak maakt op aandacht van menig fotograaf.) Spielberg benadrukt vooral het beeld van het kind in zichzelf, iemand die zich vooral laat koesteren en almaar zijn jongensdromen blijft waarmaken. Meer een jongen om over de...