Het nieuwe winkelen

Hij die niet kan lachen, moet geen winkel beginnen, zei Confucius. Zeker nu niet. In de binnen­steden gaat winkel na winkel failliet. De leegstaande panden worden betrokken door ketens die de huur nog wel kunnen betalen, waardoor de hoofdstraten in Nederland er overal hetzelfde uit komen te zien. Maar een paar straten van de stadskern vandaan, daar vind je ze, de prille winkels met hun hoopvolle, nieuwe concepten. Jonge ondernemingen als Common Kin in Den Haag, Groos in Rotterdam, Cotton Cake in Amsterdam, You Are Here in Eindhoven; de zogenoemde ‘concept stores’ die gemeen hebben dat ze alles kriskras door elkaar verkopen: knipbeurten, plantenzaden, vazen van papier, vinylplaten, ansichtkaarten, een kettinkje met een uil, een theedoek in neonkleur, een kopje koffie, felgekleurde vlinders onder een stolp, felgekleurde insecten onder een stolp, geurkaarsen, niche-parfums, koperen boekenleggers in de vorm van een pijl (koper is hot!), leren fietszadels,...