Als er één oppositieleider is die weet hoe hij Mark Rutte persoonlijk moet raken is het oud-vicepremier Lodewijk Asscher, die vijf jaar lang met hem samenwerkte. Zo ging het ook weer afgelopen week bij het Kamerdebat over de afschaffing van de dividendbelasting. De verwijten van SP-leider Lilian Marijnissen en GroenLinks-voorman Jesse Klaver dat Rutte het knechtje zou zijn van de grote bedrijven zeilden hoog over: de premier bleef minzaam glimlachen.
Niet de VVD-vriendjeslobby, maar Rutte zélf wilde van de dividendbelasting af

Rutte reageerde als door een wesp gestoken toen Asscher hem bij het debat over de dividendbelasting verweet dat hij het VVD-belang boven het landsbelang zou stellen. Geen wonder, blijkt nu: tijdens de formatie zag de VVD de afschaffing van de dividendbelasting aanvankelijk óók niet zitten. Toen al stond Rutte alleen.

