Media

Het verschijnsel is bij mijn weten net zo Hollands als Sinter­klaas, raamprostitutie en het anderhalfverdienersmodel. Natuurlijk, in vergelijkbare buitenlanden zijn er uitgeversbeurzen en literaire festivals. En ook elders zal de boekhandel verkoop bevorderende acties houden. Maar ze kennen er geen nationale Boekenweek zoals wij die kennen.

Het spectaculaire gevolg: ook dezer dagen zullen zich weer honderdduizenden naar de winkel begeven teneinde daar een boek aan te schaffen – alleen omdat je er voor niks eentje bij krijgt.

Nog spectaculairder is de free publicity die de organiserende CPNB met elke Boekenweek weet te genereren. Ook nu weer wijdde de serieuze pers haar integrale boekenbijlagen aan het thema van 2012: ‘Vriendschap en andere ongemakken’.

Het moet de wensdroom zijn van iedere marketingman. Aan andere evenementen besteden redacties immers alleen zo veel aandacht als ze een speciale band zijn aangegaan met de organisatie in kwestie. Bij de Boekenweek gedraagt...