Recensie / Thomas en Daan

Coupé No. 6 van Rosa Liksom (1962) gaat over een jonge Finse studente en een dronken Rus die samen een coupé van de Transsiberië Express delen. Twee vreemden die elkaar naderen en weer verliezen. Het boek won de Finlandia Prize en was in eigen land een bestseller.

Daan: ‘Die Rosa Liksom. Achter op het boek staat haar uitspraak: “Publiciteit is paardenstront.” Denk je dat ze dat werkelijk meent, of is het een deel van haar imago, en daarmee van de publicitaire campagne? Het is een relevante vraag: hoe ver moet een auteur gaan in het verlangen naar aandacht voor zijn boek?’

Thomas: ‘Een oprecht statement kan ook onderdeel van een publiciteitscampagne worden. Maar uit de mond van een bestsellerauteur is deze zin op zijn minst verdacht, zeker aangezien het zo nadrukkelijk commercieel wordt ingezet.’

D: ‘Om achter haar motieven te komen, moeten we misschien vragen stellen als: Is het een modieus boek? Is het hip? Hypegevoelig?’

T:...