Claire Messud laat haar hoofdpersoon kwaad worden.

Ter gelegenheid van het verschijnen van haar nieuwe roman The Woman Upstairs kreeg de Amerikaanse schrijfster Claire Messud bezoek van een medewerkster van Publisher’s Weekly. Aan het slot van het gesprek gaf de interviewster haar mening over de hoofdpersoon van de roman, Nora, een niet getrouwde onderwijzeres van tweeënveertig. Ze zou niet met haar bevriend willen zijn. Ze vond ‘haar kijk op alles ondraaglijk fel en grimmig’.

Messuds reactie is een beknopt lesje in het nieuwsgierig, en niet herkennend, lezen: ‘Mijn hemel, wat is dat nou voor een vraag? Zou u bevriend willen zijn met Humbert Humbert? Met Hamlet, met Krapp? Oedipus? Antigone? Raskolnikov? Met één van de karakters in The Corrections (van Jonathan Franzen, CP)? Met een van de karakters in Infinite Jest (van David Foster Wallace, CP)? Met die van Pynchon? Of Martin Amis, Of Orhan Pamuk? Of Alice Munro desnoods? Als je alleen leest om vrienden te vinden,...