Steeds meer van onze persoonlijke informatie valt in handen van een paar Amerikaanse internetgiganten zoals Google. Hoe voorkomen we dat web-bedrijven alle macht in handen krijgen?

Technologiebedrijven beschikken over steeds meer van onze privégegevens. Onlangs besliste het Europarlement dat internetdiensten toegang krijgen tot onze bankgegevens – mits we daarvoor toestemming geven natuurlijk. De ervaring leert dat we waarschijnlijk massaal, en achteloos, op ‘akkoord’ klikken zodra de iTunes- of Playstore ons daarom vraagt. Hoe kunnen we profiteren van de zegeningen van big data zonder de macht uit handen te geven aan een paar bedrijven?

‘Iedereen moet recht hebben zijn gegevens te wissen.’

Misschien kent u het wel: u hebt een keer in een webwinkel naar rode schoenen gezocht, en een half jaar later verschijnen de pumps waar u op klikte nog steeds op uw Facebookpagina. Volgens bedrijfseconoom Han Gerrits horen die persoonlijke advertenties bij het verdienmodel van het...