Al ruim een jaar praten onderhandelaars namens de vakbond over eerlijker honoraria voor de duizenden flexibele krachten, maar de mediabazen willen slechts mondjesmaat de tarieven verhogen.

Gisteren publiceerde Vrij Nederland een uitgebreid verhaal van onderzoekscollectief Spit over DPG Media (uitgever van AD, Trouw, de Volkskrant en vele regionale kranten). Daaruit bleek dat het goede werkgeverschap van de uitgever vooral is weggelegd voor de winnaars binnen het bedrijf, managers krijgen riante salarissen en bonussen. Maar de duizenden freelancers hebben het nakijken.

‘Gelet op de uitstekende rendementen bij de uitgevers moet daar ruimte voor zijn’, schrijven de onderhandelaars in een brief naar de NVJ-leden. ‘Maar helaas wordt door DPG en Mediahuis de urgentie niet gevoeld.’ Deze twee Vlaamse uitgevers beheren samen 94 procent van alle kranten in Nederland. In het pandemiejaar 2020 boekten zij recordwinsten. DPG Media behaalde een bedrijfswinst van 254 miljoen euro,...