‘U zal wel denken, wat staat er nu weer voor mijn deur.’

Het is een van de openingszinnen van Daniël Seveke (23). Hij studeert small business en retail management in Nijmegen. Als bijbaan verkoopt hij voor Hello Fresh abonnementen op ‘eetboxen’. Vandaag in Mille Fleurs, een nieuwbouwwijk met koopwoningen en veel tweeverdieners, ideaal voor door to door-verkoop. Voor je aanbelt, is je houding belangrijk: kleding keurig, goed rechtop staan. Dan een openingszin om het ijs te breken: ‘Ik zoek de chefkok van het huis,’ of ‘Ik kom vandaag pannenkoeken bij u bakken’. Daarna leg je kort het concept uit. Na de uitleg kijk je de mensen recht in de ogen. Je ziet direct of er interesse is of niet. Zo niet, snel door naar de volgende. Bejaarden hebben bijna nooit belangstelling, die hebben tijd zat om naar de winkel te gaan en te koken, recepten halen ze uit Libelle of Allerhande. Vaak hebben ze geen computer, en dan houdt het direct op. Naast een basissalaris krijgt hij...