Dit verhaal wordt voorgelezen door hoofdredacteur Ward Wijndelts.

‘De maatschappij. Dat ben jij.’ Even voor de eeuwwisseling, in 1998, lanceerde Stichting Ideële Reclame SIRE een grote landelijke campagne waarin deze slogan centraal stond. Het doel: tegenwicht bieden aan de algehele maatschappelijke verharding, de vervaging van normen en waarden en de sterker wordende individualisering. Een publieke poging om het zwaartepunt weer meer bij het collectieve belang te leggen.

Zelf was ik destijds hoogstens twee jaar oud, maar ik ken ’m wel, die spreuk.
Ondertussen zijn we ruim twintig jaar verder. De sociale verschillen van toen vallen haast in het niet bij wat we vandaag zien. Academisch en praktisch geschoolden leven vaak letterlijk mijlenver uit elkaar, (extreem)rechts groeit verder door en stad en periferie lijken elkaars taal steeds minder te spreken. Het vertrouwen in de overheid is in 2021 op een all time low beland. Volgens onderzoekers van de Erasmus Universiteit...