Dit verhaal wordt voorgelezen door hoofdredacteur Ward Wijndelts.
‘De maatschappij. Dat ben jij.’ Even voor de eeuwwisseling, in 1998, lanceerde Stichting Ideële Reclame SIRE een grote landelijke campagne waarin deze slogan centraal stond. Het doel: tegenwicht bieden aan de algehele maatschappelijke verharding, de vervaging van normen en waarden en de sterker wordende individualisering. Een publieke poging om het zwaartepunt weer meer bij het collectieve belang te leggen.
Zelf was ik destijds hoogstens twee jaar oud, maar ik ken ’m wel, die spreuk.
Ondertussen zijn we ruim twintig jaar verder. De sociale verschillen van toen vallen haast in het niet bij wat we vandaag zien. Academisch en praktisch geschoolden leven vaak letterlijk mijlenver uit elkaar, (extreem)rechts groeit verder door en stad en periferie lijken elkaars taal steeds minder te spreken. Het vertrouwen in de overheid is in 2021 op een all time low beland. Volgens onderzoekers van de Erasmus Universiteit...
Je reactie wordt geplaatst zodra deze is goedgekeurd. Je reactie is geplaatst.
Stimuleer de MDT door te laten voelen dat de maatschappij je inspanningen waardeert, door het te koppelen aan de studiefinanciering of bekostiging van andere opleidingen.
Condities stimuleren het individualisme. De wederkerigheid kan zich voordoen maar het accent moet juist liggen op de onbaatzuchtigheid. En ja plichten. Die zijn er door de jaren heen uit geramd!
[…] “en stad en periferie” lijken elkaars taal steeds minder te spreken.
Punt is helder.
Als plattelander denk ik dan nl. meteen: schrijver dezes is n stadsbewoner.
Nog zo\’n troef is de Maatschappelijke stage voor jongeren in de tweede klas van het voortgezet onderwijs. Ik was ooit verantwoordelijk voor de bemiddeling. Nooit begrepen waarom dit is stop gezet.