Het duurt even, maar er komt een moment dat het tot je doordringt dat je Oroppa niet doorleest omdat de roman inhoudelijk zo boeiend is, maar door de potente en trefzekere taal. Khannoussi schrijft schijnbaar heel gewone zinnen, maar elk woord is er een, zodat elk woord zijn volle betekenis kan uitleven. Die woorden hebben opvallend vaak een bepaalde (negatieve) lading, zodat de zinnen alleen maar uit woorden met een dynamisch gehalte bestaan, zoals deze: ‘Zaynab werd in zijn gekrenkte fantasie een demonische dwerg met een zweepje die zijn jarenlange rust met haar tirannieke inmengingen kwam verstoren’. Elk woord vertegenwoordigt een spanning, emotie of gevoel. Dat doet je doorlezen.
Carel Peeters' Literaire Kroniek
Literaire Kroniek: De zwarte lyriek van Safae el Khannoussi
Ook al wemelt het van de personages in Oroppa, Safae el Khannoussi heeft de rode draad stevig in handen in deze bovenal stilistisch verrassende roman waarin emoties worden geketend en bevrijd door de taal.