Liquidatiefascinatie

Harry Lensink

Het met bloed besmeurde plaveisel is het object voor de beeldend kunstenaar, de straat z’n atelier. Daarom fietste Michiel Romeyn onlangs naar Amsterdam-West, gewapend met een camera. Op dinsdag 4 augustus was in de Bestevaerstraat immers de crimineel Clyde de Jezus doodgeschoten.

Romeyn legt uit hoe het is gegaan: ‘Die vent stond z’n auto te wassen. Komt er een gast langsrijden die hem neerlegt. Prrrffft! Prrrfft! Prrrfft!’ (Imiteert het geluid van een salvo uit een automatisch wapen.) ‘Glijdt-ie zo over de motorkap.’

Naast acteren (Jiskefet, Alles is Liefde) maakt Romeyn kunst, veelal met de gewelddadige dood als onderwerp. Eerder exposeerde hij met een serie close-ups van liquidatieplekken, zoals de straatstenen waarop Willem Endstra, Evert Hingst, Sam Klepper en Cor van Hout het leven lieten.

De Jezus is het vijfde slachtoffer in een reeks moorden met wraak als vermoedelijke oorzaak. Vijf jaar geleden kregen meerdere Amsterdamse criminelen woorden na een avondje stappen in...

Vernieuwend, verdiepend, vooruitstrevend: dat is Vrij Nederland. Maar goede journalistiek kost tijd en aandacht. Om de verhalen te kunnen maken die jij graag leest, vragen we je abonnee te worden.
Word abonnee vanaf € 4,99 Sluit je aan
X
Het zijn tijden voor Vrij Nederland
Het zijn tijden voor VN
Goede journalistiek kost tijd en aandacht. Om de verhalen te kunnen maken die jij graag leest, vragen we je abonnee te worden. Sluit je nu aan.
Goede journalistiek kost tijd en aandacht. Om de verhalen te kunnen maken die jij graag leest, vragen we je abonnee te worden. Sluit je nu aan.
Het platform voor progressief Nederland
Voor cultuurliefhebbers en kritische volgers van de actualiteit
Onafhankelijke journalistiek: van maandblad tot video, van podcast tot blog
Met diepgravende interviews, prikkelende columns en onthullende reportages
En: jaarlijks vier thema-specials

Advertentie

Advertentie