Reportage / Filosofie op school

‘Iedereen moet mee, we blijven twee dagen weg.’ Philippe Boekstal kijkt met zijn heldere blauwe ogen de klas rond. ‘Ik beloof dat het leuk wordt,’ zegt hij over het weekend weg voor de eindexamenklassen, ‘we zullen ons daar niet alleen op het examen voorbereiden, maar we gaan ook filosoofje spelen.’ Gelach. Boekstal: ‘Ik wil de rol van Immanuel Kant op me nemen, hij was een saaie man. Kant stond elke dag precies om zes uur op om vervolgens zijn hondje uit te laten.’

Een leerlinge: ‘Dan wil ik Wittgenstein zijn.’

Op de bovenverdieping van het Montessori Lyceum Amsterdam, het voormalige patershuis, staan de tafels in het leslokaal van Boekstal in de vorm van een hoefijzer. De extra zware houten tafel in het midden gebruikt Boekstal voor de socratische gesprekken die hij regelmatig met zijn leerlingen voert. De leerlingen van 6-vwo zitten er ontspannen bij. Boekstal is niet streng, zeggen ze, maar hij heeft wel gezag; niemand zal proberen een loopje met...