Analyse
Jongeren kunnen nauwelijks meer een ‘echt’ boek lezen, zegt deze leesprofessor, en dat heeft vergaande gevolgen

De voortdurende afleiding van digitale media zorgt voor een toenemende laaggeletterdheid onder jongeren, zegt de Amerikaans hoogleraar Maryanne Wolf. Haar oplossing? ‘Tweetaligheid.’

AuteurAnja Vink

Beeld Nell Killius/ANP

7 tot 9 minuten leestijd

Als thuis lesgevende ouder tijdens de sluiting van de scholen vlogen de digitale media je om de oren: via allerlei sites kon je gratis e-boeken en voorleesapps downloaden. Uitgevers kwamen versneld met online onderwijsmethodes. En scholen kwamen met tips voor websites met oefeninstructies.

Hoogleraar xxxxxxxx Wolf (1951) van het Center for Dyslexia, xxxxxxx Learners, and Social Justice aan de UCLA Graduate xxxxxx of Education and xxxxxxxxxxx xxxxxxx xxxx het met xxxx ogen xxxx xxx weet xxxx het kan xx niet xxxxxxx Maar xx hoop wel dat xx xxxxxxxx xxx als xxx xxxxxxx xxx xx xx xxxx xxxxxx xxx xxxxxx xxxxxxxxxx

Lees gratis verder

Help ons de grenzen van de vrijheid bewaken.

Onderwijs
Gerelateerd
Lees verder

Probeer Vrij Nederland 30 dagen voor één cent en krijg onbeperkt toegang tot al onze verhalen, online en via de app

  • Proeflid voor 1 cent
  • Krijg direct toegang tot alle verhalen
  • Gratis één Blad op de mat
Al lid? Log hier in
Meer informatie over het proeflidmaatschap.