InterviewPodcast

Hoe GroenLinks een marketingmachine in dienst van de leider dreigt te worden

Author

Behendig bouwt Jesse Klaver GroenLinks om van een clubje goedbedoelende amateurs tot een geoliede campagnemachine, op weg naar de macht. Maar het botte afserveren van Kamerlid Zihni Özdil laat ook een andere Klaver zien.

Author
Auteur
Thijs Broer

Fotografie Desiré van den Berg

18 tot 22 minuten leestijd / 20 minuten luistertijd

In de stampvolle Club Panama in Amsterdam ging in maart 2018 luid gejuich op toen de exitpolls van de gemeenteraadsverkiezingen op het grote scherm verschenen. GroenLinks was in één klap de grootste partij geworden in steden als Amsterdam, Utrecht, Haarlem, Nijmegen, Arnhem en Wageningen. Het totale zeteltal was verdubbeld. Even later betrad partijleider Jesse Klaver onder daverende muziek het podium, in spijkerbroek en onafscheidelijk wit overhemd met opgerolde mouwen. Trots sprak hij over ‘een historische zege’ en ‘een belangrijke stap op weg naar de brede volkspartij die we willen worden’. Op televisie werd GroenLinks tot de grote winnaar van de verkiezingen uitgeroepen.

‘Eigenlijk was dat de mooiste overwinning tot nu toe,’ zegt Jesse Klaver eind mei 2019 op zijn werkkamer in Den Haag. ‘Duizenden vrijwilligers waren voor GroenLinks het land in gegaan, met dit resultaat. Toen voelde ik pas echt: wij gaan Nederland veranderen.’