*** Donald Byrd & Barney Wilen. Jazz In Camera

Het verhaal achter Jazz In Camera is minstens zo boeiend als de bijbehorende muziek. Vanwege de aantrekkingskracht op Amerikaanse musici verwierf Parijs in de late jaren vijftig de reputatie van het mekka van de jazz – een interessant gegeven voor een stemmige nouvelle-vaguefilm, die de omnipotente schilder, beeldhouwer en dichter Sandro Bocola in 1958 dacht te zullen gaan maken. Er lag een scenario. De eerste scènes werden gedraaid in de studio terwijl een sextet onder leiding van de trompettist Donald Byrd de soundtrack opnam. De Franse tenorsaxofonist Barney Wilen, die een jaar eerder met zijn bijdrage aan de revolutionaire soundtrack van Ascenseur pour l’échafaud doorbrak, was wederom van de partij. Met de muziek kwam het wel goed, met de film niet. Het faillissement van geldschieter François Peyron betekende het einde van het project. Nu de geluidsopnamen ruim een halve eeuw later alsnog aan de openbaarheid worden prijsgegeven,...