Designhistoricus Job Meihuizen ontdekte de dynamiek van Dutch. Voor sommigen een klimaat, voor anderen een discipline: ‘Het blijkt voor iedereen wat anders.’

In 2007 vierde Lidewij Edelkoort tijdens de Salone del Mobile in Milaan met de tentoonstelling The Family of Form het zestigjarig bestaan van de Design Academy Eindhoven. De tentoonstelling toonde het werk van drie generaties afgestudeerden, waaronder dat van Hella Jongerius, Piet Hein Eek en Maarten Baas. Het opmerkelijke was: zestig jaar eerder, in 1947, wás er nog helemaal geen Design Academy. De stad kreeg pas in 1949 toestemming voor het oprichten van een kunstnijverheidsopleiding om vormgevers voor de plaatselijke industrie te leveren, vooral voor Philips. In 1950 begon de toenmalige directeur René Smeets met een avondopleiding onder de naam De Akademie voor Industriële Vormgeving Eindhoven (AIVE).

Volgens designhistoricus Job Meihuizen, die bezig is met een onderzoek naar de geschiedenis van Dutch Design, is dit...