Hij is de grofst gebekte cabaretier van het land en geeft iedereen ervan 
langs, van vrouwen en joden tot het koningshuis. Maar het meest leeft André Manuel zich uit 
op fundamentalisten. Superactueel theater, 
bleek dat opeens. ‘Ik voel me enorm uitgedaagd door religieus geweld.’

In zijn voorstelling Het Geval Apart komt André Manuel op in een wit pak, de armen gespreid, met een grijns op zijn gezicht die het midden houdt tussen duivels en onnozel. Achter hem hangt een zwarte IS-vlag waar, als je goed kijkt, ook wat beugelflessen op staan. Grolsch-bier, nogal een dingetje voor een Tukker als hij. Daarmee is meteen zijn thema duidelijk – de angst, vooral voor de radicale islam – evenals de positie van waaruit hij dat thema benadert. Manuel is de klassieke nar, in de gedaante van een ongelikte beer – of, in dit geval: boer. En het publiek, zo laat hij weten, heeft een keuze. ‘De bangeriken zien alleen die vlag. De helden denken: hé, mooie beugelfles.’

Onder...