Hoe een talentvolle Marokkaanse Nederlander het slachtoffer werd van een machtsstrijd bij KPMG Meijburg

Ze vormden een gouden koppel, jonge hond Karim Aachboun en zijn senior collega Ad Aerts die hem de fijne kneepjes van het belastingadviseurschap leerde. Maar het sprookje liep niet goed af. ‘Karim opkrassen!’

Karim Aachboun en Ad Aerts waren binnen KPMG Meijburg een bijzonder duo. Aerts was een van de best presterende senior partners die met zijn grote kennis en kunde miljoenen voor de maatschap binnenhaalde. Hij was al 28 jaar aan de belastingadviesorganisatie Meijburg verbonden en werkte met grote bedrijven als Accenture, ASML, de Nederlandse Spoorwegen en Tata Steel, om er maar een paar te noemen. Karim Aachboun groeide op in een Utrechtse arbeiderswijk, studeerde fiscale economie en begon direct na zijn studie in november 2008 bij KPMG Meijburg, 21 jaar oud, brandend van ambitie. Binnen het bedrijf, zo vertellen betrokkenen, werd als het over het tweetal ging vaak de vergelijking gemaakt met de hoofdpersonen uit de veelbekroonde en door premier Mark Rutte bij Zomergasten tot favoriete film gekozen Intouchables, de verlamde aristocraat Philippe en zijn uit de banlieu afkomstige verzorger Driss. Aachboun kwam in zijn eerste week binnen in een streepjespak met een streepjesoverhemd en een gestreepte das, hij droeg sportsokken en had zijn haar lang in de nek. Aerts stuurde hem naar de kapper en nam hem mee naar een kleermaker om zich maatpakken en goed zittende overhemden te laten aanmeten. Hij leerde Aachboun hoe hij zich moest gedragen in sterrenrestaurants, bracht hem etiquette bij, leerde hem hoe hij met klanten moest praten – leerde hem, kortom, hoe hij zich moet gedragen in de wereld van het grote bedrijfsleven. En Aachboun bleek een vlijtige leerling die snel carrière maakte. Hij werkte met bedrijven als Louis Vuitton Möet Hennessy, Continental en Accenture.

Gerelateerd