Nieuws!

Omdat 139 kilometer per uur opeens wel heel erg hard klinkt, zullen de foutmarges bij het flitsen worden verlaagd. Gelukkig maar: zolang ook populistische pretwetten netjes worden bijgeschaafd, is er nog hoop voor Nederland.

Maar er speelt nog een ander schitterend snelheidsschandaal, en het zou zonde zijn als dat zou ondersneeuwen: de trajectcontrole op de A4 bij Hoofddorp. Het blijkt namelijk dat die trajectcontrole vanwege werkzaamheden al een tijdje staat uitgeschakeld, en dat de politie daar stiekem met conventionele ‘flitsteams’ heeft gecontroleerd. En dat is, zo claimt de verkeersinformatiedienst (VID) althans, misleiding.

Bij trajectcontroles wordt de snelheid niet op één bepaald punt gemeten, maar over een langer stuk snelweg. Zo wordt voorkomen dat automobilisten bij het zien van een flitspaal kortstondig remmen om daarna weer gas te geven. Een interessante bijkomstigheid van deze techniek is dat de automobilist het traject zelf kan indelen: als je eerst een...