Door een artikel van Sander van Walsum in de Volkskrant van 9 september naar aanleiding van de tentoonstelling van Marlene Dumas in het Stedelijk Museum in Amsterdam is een discussie ontstaan over de moderne kunst en die van Marlene Dumas in het bijzonder. Waar gaat het om?

Geen betere manier om je kunstzinnige gevoel, inzicht en voorkeuren te testen dan het boek 100 meesterwerken die onze tijd markeren van Kelly Grovier. Hier staan ze dan allemaal bij elkaar, van Neo Rauch tot Gerhard Richter, van Jef Koons tot Marlene Dumas, Luc Tuymans en Ai Weiwei.

Dit is de kunst die is gemaakt na het wegvallen van de solide criteria voor het beoordelen van kunst. Dat gebeurde toen Marcel Duchamp zijn wc in 1917 tot kunst verklaarde en Andy Warhol in de jaren zestig zijn Campbell-blikken. Het wegvallen van de solide kunstcriteria betekende dat alles tot kunst kon worden verheven. Het nieuwe criterium werd de individuele overtuigingskracht waarmee een kunstwerk werd verdedigd of afgevallen....