Nieuws!

Slecht nieuws voor Heineken. Het Parool onthulde zaterdag dat steeds meer caféhouders in Amsterdam goedkoop bier van onbekende merken verkopen alsof het Heineken is. Ze hebben glazen van Heineken, viltjes van Heineken, een tap van Heineken, een reclamebord van Heineken, en een contract dat ze verplicht om niets anders dan Heineken te schenken. Maar de A-merken worden steeds duurder en de horeca heeft het toch al moeilijk, dus in de kelder hebben ze stiekem een fust van relatief onbekende merken als BinQ, Moos, Olm of JWG. Volgens sommige bronnen is rondom het Leidseplein de kans dat je een echt Heinekenbiertje krijgt voorgezet nu kleiner dan vijftig procent.

Dat is heel verkeerd van die kroegbazen. De zogenaamde wurgcontracten van Heineken zijn misschien niet zo chic, maar zolang de wet ze niet verbiedt, moet iedereen zich eraan houden. Heineken is dus terecht boos. Salesmanager Ernst Jan van der Wal zegt: ‘Het is niet alleen contractbreuk, maar zo verlies je ook de greep...