Flaubert slingerde tussen bot en fijnzinnig, bruut en zachtmoedig, haat en vriendschap, dood-gewoon en elitair.

Zelf noemde hij zich het meest burgerlijke en teruggetrokken wezen van de hele wereld, dus daar hebben we niets aan. Maar er is een oplossing. Die staat afgedrukt in het Album Flaubert dat de Bibliothèque de la Pléiade heeft uitgebracht ter gelegenheid van zijn jubileum.

Het gaat om de aquarel die Georges Rochegrosse in 1874 heeft gemaakt van Flauberts werkkamer in zijn huis in Croisset. Toen hij die aquarel maakte, was Rochegrosse vijftien jaar oud en met zijn vader op bezoek bij Flaubert. Later werd hij een beroemd schilder en zou hij illustraties maken voor Flauberts roman Salammbô.

De aquarel heeft alles wat we nodig hebben om greep te krijgen op Flauberts brein: de onrust én de rust stralen je tegemoet.

Rochegrosse is haastig, schetsmatig maar trefzeker te werk gegaan. Je ziet een ruim bemeten werkkamer waarin alle gelegenheid is om rond te benen op zoek naar het...