Het oog

Als je je in de jaren zestig in of rond de kunstscene bewoog, moest je een Puch rijden, schijnt. Het liefst een als deze: met een hoog stuur en een bolle ronde koplamp. Met zelfverzekerde houding en eigenzinnige blik lijkt het somber uitgedoste stel te pochen: ‘Kijk ons eens artistiek en anders zijn. Met een Puch!’ Echt rebels is het meisje in ieder geval niet, met haar vers gelakte nagels, zorgvuldig opgebrachte smokey eyes en keurig gekapte haardos. De jongen doet het beter: blote bast, iets te lange nagels en een vreemdsoortige ring – of is het een post-it (het papiertje met kleverige rand is naar verluidt het jaar voorafgaand aan deze advertentie uitgevonden) – om zijn vinger.

Een strak vormgegeven ‘affiesje’, dat wel. En dat is belangrijk tijdens 100 years of Graphic Design in het pas geopende Graphic Design Museum. De grote overzichtsexpositie van een eeuw grafische vormgeving werd samengesteld door Esther Cleven en ontworpen door KinKorn en Frederik de Wal. Als je je...