onkende veilingnieuwtjes vormen sinds enkele jaren een nieuw genre op de pagina’s van de dag- en weekbladen. Zo kopte Het Parool vorige week nog de nieuwsgierig makende tekst: ‘Amsterdamse kunsthandelaar betaalt op veiling 2000 euro voor schilderij dat 70.000 euro waard is’. Zulke berichten zijn een direct gevolg van de goudkoorts die tv-programma’s als Tussen kunst en kitsch en Cash op zolder en veilingsites als eBay en Marktplaats hebben aangewakkerd bij liefhebbers van oude spullen. Wat tot twintig jaar geleden een bezigheid was voor een select groepje insiders, trekt nu geïnteresseerden aan uit alle hoeken van de samenleving.

Naast vijftien minuten roem wordt iedereen de mogelijkheid gegund kunst- en antiekhandelaar te zijn. De spanning en sensatie, mede gevoed door wereldkundig gemaakte ontdekkingen, verhoogt de adrenaline bij de koopjesjager. Veilinghuizen worden onder de voet gelopen en veilingsites tot diep in de nacht afgestruind. Toch is de kans op een klapper niet heel...