Van de landschappen van de Franse schilder Daubigny (1817-1878) werd gezegd dat de kunst er helemaal uit verdwenen was om plaats te maken voor de natuur. Maar zo realistisch was hij nu ook weer niet, zo blijkt in het Van Gogh Museum.

Naar een tentoonstelling met alleen landschappen van Charles-François Daubigny zou ik niet uitkijken. Gelukkig combineert Het Van Gogh Museum Daubigny als voorloper van het impressionisme met werk van Monet, Van Gogh en Pissarro. Dat voorkomt dat je het museum in mineur verlaat. Anders zou je gevangen kunnen raken in Daubigny’s consequent donkere, bruine, grijsgroene palet.

Het is zo vanzelfsprekend om eindelijk eens Daubigny uit de betrekkelijke schaduw te halen. Want de aandacht voor andere schilders van de School van Barbizon, zoals Corot, Millet of Théodor Rousseau, is zoveel groter. Daubigny was een pionier. Hij begon als eerste schetsmatig te schilderen, met een losse toets die de jonge impressionisten herkenden en navolgden. Hij schilderde...