Het oog

Twee mannen. Vermoeid leunen ze op elkaar, gehavend door de strijd die ze hebben geleverd. Het zijn amateurbeelden uit de Spaanse Burgeroorlog, gefilmd door de student Ernesto Noriega.

In de film El Perro Negro (2005) componeert mediakunstenaar Péter Forgács deze en andere journaal- en amateurbeelden tot een nieuw historisch document. Forgács gebruikt ook vroege ?homevideo’s. Filmpjes die zijn gemaakt als herinnering voor later: kinderen die stoeien, een vader met zijn jonge zoon, een kersverse bruidegom. Zonder scrupules grijpt hij in de familiefootage in. Hij manipuleert de beelden: speelt ze langzamer af, zet ze stil, geeft ze een nieuwe emotionele lading. Meer nog dan mediakunstenaar is Forgács (Boedapest, 1950) een herinneringskunstenaar die op zoek gaat naar hoe de geschiedenis wordt geschreven en herschreven.

In zijn films maakt hij gebruik van dramatische ironie: de toeschouwer kent de historische context van de beelden en weet hoe de geschiedenis zich aan de...