Het is vrij snel duidelijk dat Geert Mak met De levens van Jan Six zelf geschiedenis schrijft: rond de familie Six ontstaat terloops een complete cultuurgeschiedenis. Hij heeft ook geluk: je komt zelden een familie tegen waarin het intieme en openbare, het kunstzinnige en economische, het deftige en het informele, het traditionele en vernieuwende, het aardse en het heilige vier eeuwen lang in hoogte- en dieptepunten samengaan. In het huis aan de Amstel in Amsterdam dat de familie Six in 1915 betrekt na eeuwenlang aan de Heren- of Keizergracht te hebben gewoond, bevindt zich het familiearchief en de kunstverzameling die Mak gebruikt om de familie in te bedden in de tijd, de buurt, de stad, de relaties, de bestuurders, de moraal, de religie, de etiquette en de tradities.
Geert Mak en het doorlopende geheugen van de familie Six

Wie was Jan Six, de man die op een nonchalante manier zijn grijze handschoenen aantrekt op het beroemde portret dat Rembrandt van hem maakte? Geert Mak zocht het uit en stuitte op de hele familie.