Het gaat niet goed met American Apparel, ziet Amarens Eggeraat met lede ogen aan. ‘Ik vond het fantastisch om meisjes met vetrolletjes, een slungelig bovenlijf of het zweempje van een snor op hun bovenlip gepresenteerd te zien als superseksueel en begeerlijk.’

Het gaat niet goed met kledingmerk American Apparel, of liever gezegd: het gaat al jaren niet meer goed met American Apparel. Sinds oprichter en CEO Dove Charney – een man met het treurige talent om de iedereen die binnen een straal van honderd meter van hem kwam seksueel te intimideren – ontslagen werd in 2014, zakt het kledingmerk steeds dieper weg in ellende. De verkopen vielen tegen, de productiekosten waren te hoog en de concurrentie op het gebied van jongerenkleding groeide enorm, zowel online als in de winkelstraat. Hier in Nederland vestigden zich bijvoorbeeld Topshop, Urban Outfitters, Forever 21 en Primark, in gebouwen die groot genoeg zijn om kooplust van miljoenen modebewuste tieners tegelijk te...