Roman / Jonathan Franzen

Meet the Berglunds! Met die woorden – verwijzend naar wrang-vrolijke films als Meet the Fockers en Meet the Parents – is het openingshoofdstuk van Vrijheid te typeren, Jonathan Franzens roman, die in thematiek – de fatale desintegratie van gezinsleven en familiebanden – nauw verwant is aan zijn voorgaande roman, het bijna-meesterwerk De correcties uit 2001.

Dat openingshoofdstuk is licht satirisch, op het kluchtige af, en zet ons op het verkeerde been: heeft Franzen deze keer met de bokshandschoenen van John Irving aan op zijn toetsenbord zitten hakken? Het blijkt mee te vallen; de Berglunds zeilen Vrijheid in als lekker vette karikaturen; maar aan het eind van de roman zijn ze dankzij tientallen diepmenselijke scènes geëvolueerd tot dolende zielen die je niet snel zult vergeten.

Vrijheid is eerst en vooral het portret van het gezin Berglund. Het echtpaar Walter en Patty Berglund, de kinderen Joey en Jessica, maar ook Walters jeugdvriend – en Patty’s...