De tabakslobby: de industrie en de winkelier

Ivo van Woerden& Stella Braam
Foto: Guido Benschop/HH
Kleine tabakswinkeliers roepen meer sympathie op dan fabrikanten. Daar maakt de industrie in de politieke lobby handig gebruik van.



‘Word wakker, spring met elkaar op de barricade,’ staat in een twee-pagina grote advertentie in het februarinummer van Tabak2Day.

Dit vakblad valt kosteloos in de bus bij kleine tabakswinkeliers die lid zijn van de branche organisatie voor de tabaksdetailhandel NSO. De aansporing komt van Cees Foet, topman bij tabaksmultinational British American Tobacco (BAT), die oproept om in actie te komen tegen de voorstellen uit Brussel, waaronder het voornemen om afschrikwekkende foto’s op tabaksverpakkingen te verplichten. Foet noemt dat ‘industrietje pesten’ en zegt: ‘Maak een vuist tegen dergelijke onzinnige regelgeving. Want echt, het is een bedreiging.’

In het eerste deel over de bondgenoten van de tabaksindustrie nam Vrij Nederland de rol van werkgeversorganisatie VNO-NCW onder de loep en stelde vast dat daar op het hoogste niveau...

Word abonnee vanaf € 4,99 Sluit je aan
X
Het zijn tijden voor Vrij Nederland
Het zijn tijden voor
Vrij Nederland
Goede journalistiek kost tijd en aandacht. Om de verhalen te kunnen maken die jij graag leest, vragen we je abonnee te worden. Sluit je nu aan.
Om de verhalen te kunnen maken die jij graag leest, vragen we je abonnee te worden van VN.
Het platform voor progressief Nederland
Voor cultuurliefhebbers en kritische volgers van de actualiteit
Onafhankelijke journalistiek: van maandblad tot video, van podcast tot blog
En: jaarlijks vier thema-specials

Advertentie

Advertentie