Media

Gelukkig, dacht ik zondagmiddag. Na vanavond ligt Zomergasten weer voor een jaartje stil. Nee, mijn opluchting betrof niet het programma zelf. Dat blijft, ook na vijfentwintig seizoenen, een witte raaf binnen het aanbod. Ik was vooral verheugd dat we voorlopig verlost zouden zijn van het circus eromheen. Want spraakmakend Nederland over Zomer­gasten – het is welhaast uitgegroeid tot een mediagenre op zichzelf. Na­tuur­lijk, het evenement vindt plaats in de nieuwsluwe weken waarin elk verzetje is meegenomen. Maar dat verklaart nog niet waarom de opwinding met het jaar lijkt toe te nemen.

NRC Handelsblad maakte het wel het allerbontst. De dag in juni dat de VPRO openbaarde wie deze zomer de gasten zouden zijn, pakte het uit alsof het de namen van een nieuw kabinet bekendmaakte. Een diepte-interview met de presentator (‘Zijn ogen zijn helder blauw, zijn haar wit grijs, zijn trekken regelmatig en Robert Redford-achtig’) mocht daags voor de eerste aflevering uiteraard niet...