Sporen in Nederland / Waarom modern openbaar vervoer een fata morgana blijft

Houten, een druilerige dinsdagmorgen, vijf over acht. Zes mensen stappen op het treintje richting nieuwbouwwijk Castellum. ‘Lighttrain 8149’ heet het oude, uit Hannover gehaalde trammetje, maar het sukkelt weinig lichtvoetig richting het noodstation nog geen twee kilometer verderop. Daar stopt het te midden van velden, schapen en her en der wat nieuwbouwwoningen. Een stuk of dertig forenzen staan er te wachten. Als ze ingestapt zijn, loopt de bestuurder naar de andere kant om rechtsomkeert te maken, terwijl hij als een dorpschauffeur goedemorgens rondstrooit.

We bevinden ons op een van de meeste beloftevolle trajecten van Randstadspoor in wording. Dit metro-achtige spoornet rondom de stad Utrecht moet een aantrekkelijk alternatief gaan vormen voor de automobilist die het zat is vast te lopen in het dichtslibbende hart van Nederland. Die automobilist zal nog wel wat geduld moeten oefenen. Volgens de...