Rembrandt, of niet?

Voortreffelijk. Beter kan nauwelijks. Op de tekening van een oude man valt weinig aan te merken. Goed getroffen is zijn houding, zijn hoofd een weinig naar links voorovergebogen, alsof hij in gedachten is verzonken. Of sukkelt hij in slaap? Aan de andere kant zou die oude man elk moment zijn hoofd kunnen oprichten en zijn ogen kunnen openen om kennis met ons te maken. Hij is even ontroerend als levendig getekend. De rimpels op zijn hoge voorhoofd, zijn ingevallen wangen en mond, zijn witte, pluizige baard en zijn uitgedunde, grijze haren met die opvallend naar voren vallende lok zijn waarachtig gekarakteriseerd. De jas die hij draagt is losser, om niet te zeggen slordiger getekend, die jas wordt meer gesuggereerd dan gedefinieerd. Storen doet dat niet, want de aandacht van de tekenaar ging duidelijk uit naar de karakteristieke kop van de oude man. Zijn jas is bijwerk, net zoals zijn schouders en armen.

Tot zover zijn de experts het met elkaar eens: de schets,...