Beeldende kunst / Bridget Riley in de National Gallery

Kunst van nu laten zien in een omgeving van kunst van toen: bij voorkeur moeten de tijdvakken dan ‘botsen’, ‘schuren’ of op zijn minst ‘een confrontatie aangaan’. Denk aan Damien Hirst en het met diamanten ingelegde doodshoofd, For the Love of God. In 2008 was het blingblingdoodshoofd te zien in een afgeschermde en secuur verlichte ruimte in het Rijksmuseum. Vanuit het halfduister knalde en bliksemde het Guinness-Book-of-Records-kunstwerk (Het duurste! Het meeste! Het doodste!) dwars door de binnenmuren van het museum tegen het vernis aan van Het joodse bruidje en Het melkmeisje. De blingblingschedel wist als een soort heilige graal van het Hier en Nu allerlei omringende kunst ‘aan te raken’: ars combinatoria waarbij de kunst uit het verleden gedurende enige weken aan de leiband van het heden moest.

In de National Gallery was, eveneens in 2008, een soortgelijke strijd tussen twee tijdvakken te zien. Onder de titel Challenging...